CONTACTEER ONS

Heb je een vraag over onze diensten?
Wil je dat we je contacteren voor een afspraak?

Laat dan hier je gegevens achter en we laten je ze snel mogelijk iets weten!

Tot snel,
Anke & Jarno 

24 Schapenbaan
Asse, Vlaanderen, 1731
Belgium

C Moore, because there's more than meets the eye.... Digitale Coaching, Creatie, Content & Communicatie.

Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn

Alle nieuws over sociale media, content marketing, ...

C Blog is de blog van C Moore. Hier vind je alle nieuws, tips & tricks over sociale media, content marketing, SEO en veel meer.

 

Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn

Anke van Oosterhout

Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier.

Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de begeleidende tekst “Daar is mijn cliënt. Nog even samen overleggen”, kan u in de problemen brengen. Natuurlijk! U bent immers verplicht tot geheimhouding. Dat is de reden waarom veel juristen vrezen voor die nieuwe trend, waar geopperd wordt dat alle nieuwe business digitaal te vinden is.

Maar uw doelgroep zoekt naar u, digitaal! Een ‘customer journey’, ofwel klantreis, is een weergave van de interactie van een potentiële klant met het bedrijf dat hij zoekt. Het maakt inzichtelijk in welke mate u uw clientproces succesvol heeft ingericht. Voorbeelden van zo’n klantreis: ‘ik heb onterecht ontslag gekregen’ of ‘ik zoek een advocaat voor mijn echtscheiding’. Het eerste wat men doet, is zoeken op het internet. En het ‘googelen’ van u, als advocaat, hoort hier zeker bij. Een ‘in control’ Twitter- & LinkedIn-account wekt vertrouwen én gunaspect.

Want wat doet u als u een dure reis wilt boeken naar een voor u nog onbekende bestemming? Precies!

Dus vraag ik u; “Wordt u gemakkelijk in Google gevonden? Heeft u een uitgebreid LinkedIn netwerk? En misschien al een flink aantal volgers op Twitter?” Is uw antwoord “ja”, dan weet u vast al hoe u uw doelgroep digitaal bereikt.

Als u hier nog niet veel mee doet, zou het gemakkelijk kunnen lijken om een budget voor marketing beschikbaar te stellen en te gaan adverteren. Want de markt, ook de uwe, is mond-op-mond lang niet zo sterk meer als hij ooit leek. Maar een advertentie betekent niet altijd een beter resultaat. Mensen zoeken hun notaris, advocaat of juridisch adviseur steeds vaker op internet. Ze vragen aan vrienden en kennissen op Social Media wie een goede advocaat kent. Iemand die u online aanbeveelt is van veel meer waarde dan een betalende advertentie. Dus waar heeft u baat bij? Aanwezig zijn waar uw cliënten zijn. Niet alleen met uw contactgegevens, maar met kennis en antwoorden. En om te luisteren waar noden liggen. Aanwezig zijn als een autoriteit in uw vak, waar niemand omheen kan. Want meer nog dan in andere sectoren bent u uw eigen merk.

Hoe werkt dat dan, in een serieuze business als de advocatuur? Belangrijk is om niet enkel te zenden. Op Twitter en op LinkedIn bent u vooral op eigen naam aanwezig, niet vanuit een bedrijfsnaam. Of u nu werkt voor bedrijven of voor persoonlijke kwesties, in tijden van de digitale revolutie is er geen B-toB of B-to-C meer. Het is een H-to-H wereld. Human to human. Dus is het belangrijk dat u uw podium ook als mens pakt.

Natuurlijk dient u consistent te zijn aan uw merkimago. En zijn uw kantoormerk en uw eigen naam met regelmaat onderheving aan kruisbestuiving. Maar u spreekt met mensen. De kracht van Social Media zit immers in de dialoog. Voor wie denkt dat juristen niet op Twitter zitten omdat hier vooral over televisieprogramma’s en zonsondergangen getweet wordt; check mijn twitterlijst
.

Dit zijn 509 juristen die op regelmatige basis hun gedachtegoed op Twitter zetten. Maar ook het u welbekende LinkedIn is meer dan een digitaal mapje voor visitekaartjes. LinkedIn is een netwerkevenement, waar meer deals worden gesloten dan men zou vermoeden.

Het is geen kunstje. Maar het start natuurlijk allemaal met de juiste mindset. U op Twitter krijgen vraagt misschien een beetje overtuigingskracht. Twee veel gehoorde belemmeringen; “Waar moet ik in godsnaam over tweeten en waarom”. Als dat uitgeklaard is, is de tijd die Social Media u kost geen issue meer. En ziet u Social Media als de ideale plaats om nieuwe business binnen te trekken. En wat een ‘win’ zou dat zijn?

Wenst u meer informatie? U kunt mij bereiken via anke@cmoore.be
— Anke van Oosterhout