CONTACTEER ONS

Heb je een vraag over onze diensten?
Wil je dat we je contacteren voor een afspraak?

Laat dan hier je gegevens achter en we laten je ze snel mogelijk iets weten!

Tot snel,
Anke & Jarno 

24 Schapenbaan
Asse, Vlaanderen, 1731
Belgium

C Moore, because there's more than meets the eye.... Digitale Coaching, Creatie, Content & Communicatie.

Meer likes op Facebook?

Alle nieuws over sociale media, content marketing, ...

C Blog is de blog van C Moore. Hier vind je alle nieuws, tips & tricks over sociale media, content marketing, SEO en veel meer.

 

Meer likes op Facebook?

Jarno Koopmans

Je maakt een pagina voor je bedrijf op Facebook. Het eerste wat je daarna doet is jouw vrienden op Facebook uitnodigen om de pagina te ‘liken’. Al snel stromen de eerste ‘likes’ binnen, maar iets later valt het stil.

Maar je wil meer. Tuurlijk wil je meer. Je wil niet enkel je eigen familie en vrienden bereiken via Facebook maar ook klanten en mogelijke prospecten. En gelijk heb je. Uit een Amerikaanse studie blijkt dat 53% van de mensen die een merk of bedrijf volgen op Facebook meer trouw blijven aan dat merk of bedrijf.

Maar niet enkel de ‘likes’ voor je Facebookpagina, maar ook de ‘reacties’ (like, love, haha,..., commentaren en shares) op de berichten die je op Facebook plaatst spelen een belangrijke rol.

De Facebook reactie-knoppen

Het is niet omdat iemand je pagina volgt dat die persoon ook al je berichten ziet. Hoe? De laatste cijfers zeggen dat gemiddeld slechts 4 tot 6% van je volgers je bericht zal zien. Het is het algoritme van Facebook, Edge Rank genaamd, dat bepaalt of iemand je bericht al dan niet zal zien. Dit algoritme houdt hierbij rekening met een aantal factoren:

  • De intensiteit van de link tussen de persoon die je pagina volgt en jouw pagina, met andere woorden hoe vaak een volger interageert met berichten van jouw pagina, bijvoorbeeld met een like.
  • De algemene populariteit van je bericht, dit wordt bepaald door het totale aantal likes, commentaren en shares van een bericht.
  • En ten slotte de ouderdom van je bericht

Meer ‘likes’, reacties, commentaren en shares op je berichten zorgen er dus voor dat meer van je volgers jouw berichten zien en dus meer in contact komen met je merk of bedrijf. Daarnaast kan het onrechtstreeks tot meer volgers voor je facebookpagina leiden omdat je ook meer zichtbaar wordt bij vrienden van jouw vrienden of volgers.

Maar hoe doe je dat meer likes, reacties, commentaren en shares? We geven enkele tips.

1. Zorg voor goede content

De belangrijkste maar wellicht de moeilijkste tip: goede content. Het is moeilijk te voorspelen welke content veel reactie zal losweken bij je volgers. Ga daarom aan de slag, test en leer.

Binnen elk bedrijf liggen de leuke verhalen voor het rapen, soms kleine verhalen soms groot. Belangrijk is om alert te zijn voor deze verhalen en er vervolgens iets mee te doen.

Een voorbeeld is onderstaande post van Proximus: een oude antenne Vedrin die gesloopt wordt. Een verhaal waaraan je op het eerste zicht niet zou denken, maar dat Proximus via Facebook als eerste aan haar volgers kon brengen en veel likes, commentaren en delingen teweeg bracht. Toegegeven niet alle verhalen zijn even spectaculair als dit, maar het geeft aan dat er voor Facebook ook veel toffe verhalen kunnen zitten in onverwachte kantjes en hoekjes.

Het slopen van een oude antenne, een sterk Facebook-verhaal voor Proximus

Het slopen van een oude antenne, een sterk Facebook-verhaal voor Proximus

2. Geven en nemen

Een gesprek met iemand die enkel maar over zichzelf praat is uiterst irritant. Maak daarom op Facebook niet enkel reclame voor jezelf maar geef ook inhoud die een meerwaarde kan zijn voor je volgers.

Een regel die je hierbij kan volgen is de ‘Social media rule of thirds’. Deze regelt schrijft voor om je content op sociale media als volgt in te delen:

  • 1/3de van je content is om jezelf en je producten te promoten
  • 1/3de van je content geeft handige tips en trends gelinkt aan je sector
  • 1/3de van je content is gebaseerd op interacties met je klanten, volgers en communityleden. Je kan op Facebook deze interactie opstarten door bijvoorbeeld een vraag te stellen.

Elke relatie is dus geven en nemen, zo ook de relatie met je volgers op Facebook.

3. Een beeld zegt meer dan…

Uit onderzoek blijkt dat korte posts op Facebook van 80 karakters of minder 66% meer ‘engagement’ (likes, comments en shares) losweken bij je volgers. Dus eerst en vooral: hou het kort!

Maar hou het niet enkel bij tekst en maak zoveel als mogelijk gebruik van visuele content zoals foto’s, animated gifs en video’s. Niet enkel ga je meer opvallen in de newsfeed van je volgers maar ook makkelijker likes, comments en share krijgen op visuele inhoud.

4. Goed gevoel voor timing

Een goede timing is alles! De populaire social sharing tool AddThis analyseerde de data van alle websites die hun tool gebruiken (15 miljoen!) en ontdekte zo de beste tijdstippen om je content te publiceren op je website om gedeeld te worden op sociale media:

De beste tijdstppen om artikelen te publiceren om meer gedeeld te worden op de verschillende sociale media.

Maar je wil daarnaast natuurlijk ook weten wat de beste tijdstippen zijn om op Facebook zelf te posten. De zoekopdracht ‘best times to post on facebook’ levert 61.600.000 resultaten op en samengevat komt het hier op neer:

  • Beste dagen: donderdag en vrijdag
  • Best tijdstippen: ergens tussen 9u en 19u, met als allerbeste uren 13u en 15u

Eén van die 61.600.000 resultaten: deze infographic van Microsoft op Business Insider.

Maar daarnaast kan je ook veel leren door je eigen volgers te analyseren. Een startpunt zijn de statistieken binnen Facebook van je eigen facebook-pagina waar je onder andere kan zien welke dagen en uren dat jouw fans actief zijn op Facebook.

In de statistieken van Facebook kan je zien op welke dagen en tijdstippen jouw fans online zijn.

In de statistieken van Facebook kan je zien op welke dagen en tijdstippen jouw fans online zijn.

Maar vooral: experimenteer en leer. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een week of nog beter twee weken je posts op een vast tijdstip in te plannen, daarna te testen met andere tijdstippen en te vergelijken. Op die manier kom je echt te weten wat werkt voor jouw publiek om een maximum aan likes, comments en shares op je posts te halen.

5. Boost je berichten

Tenslotte kan je een post op Facebook altijd een klein duwtje in de rug geven door ze te adverteren binnen Facebook. Met een beperkt budget kan je posts adverteren bij de juiste doelgroep en ook mensen bereiken die jouw pagina niet volgen. Het kan dus niet enkel meer likes, comments en shares op je berichten opleveren maar ook nieuwe volgers.