CONTACTEER ONS

Heb je een vraag over onze diensten?
Wil je dat we je contacteren voor een afspraak?

Laat dan hier je gegevens achter en we laten je ze snel mogelijk iets weten!

Tot snel,
Anke & Jarno 

24 Schapenbaan
Asse, Vlaanderen, 1731
Belgium

C Moore, because there's more than meets the eye.... Digitale Coaching, Creatie, Content & Communicatie.

Hashtag hoe??

Alle nieuws over sociale media, content marketing, ...

C Blog is de blog van C Moore. Hier vind je alle nieuws, tips & tricks over sociale media, content marketing, SEO en veel meer.

 

Hashtag hoe??

Anke van Oosterhout

Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt. 

Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste drempel. Hoe zit dat nou? Wanneer heb je de juiste vast? De koudwatervrees wordt er soms alleen maar groter van.

Eén van de krachten van Twitter is samen rond een bepaald onderwerp tweeten en daarmee de impact van dat topic vergroten. Er zijn voldoende voorbeelden in de media, die aantonen hoe een bepaald onderwerp extra aandacht kan krijgen door het gebruik van de juiste hashtag. Denk aan #Hautekiet, #NationalPoetryDay, #Callboys, #7dag. Bij tv-programma’s en maatschappelijk relevante topics zijn de bijbehorende hashtags snel te vinden op je eigen Twitterfeed. En je Instagram foto’s laten zien aan de wereld? Ook daar zijn hashtags het krachtigste middel.

Hashtag is een woord voorafgegaan door kardinaalteken, ofwel het hekje (#). Het is een label dat je aan een woord kunt hangen om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat. Door het  gebruik van hashtags wordt een tweet gemakkelijk gevonden. Je ziet op Twitter ook welke hashtags op dat moment ‘trending topic’ zijn. Je kunt dit zelfs aanpassen naar locatie, land en relavantie. 

Er is geen lijst van standaard hashtags die gebruikt mogen worden. Je bent vrij om er eentje aan te maken. Wel zijn er hashtags die populair zijn geworden omdat iedereen ze gebruikt. Een hashtag wordt volledig achter elkaar geschreven. Als ik tweet over een #leuk event, zal enkel het woord #leuk gevonden worden. Dus ik schrijf de 2 aan elkaar. Al zal mijn tweet met #leukevent soms het idee geven dat ik een leuke vent op mijn radar heb. 

De hashtag wordt ook vaak gebruikt om een gevoel weer te geven. Zoals in #theworstdayofmylife. Of om je achter een hekje te verstoppen zonder mensen in het gezicht te slaan #justsaying. Omdat er geen woordenboek bestaat voor hashtags, volgt hieronder, op veler verzoek, een handige lijst. Met daarin de hashtags die niet altijd tot ieders verbeelding spreken.

#1000/2000, Hiermee worden steden aangeduid
#BEjobs, bij Belgische vacatures
#BFF, Best Friend Forever
#DTV, durf te vragen. Je vraag wordt dan snel opgepikt
#DTA, dare to ask. De Engelse versie van #dtv
#Fail, je bent ontevreden over een bedrijf, persoon of dienst
#Unfail, Het is goed opgelost
#RTQ, Read the question, voor als mensen naast de kwestie antwoorden
#HAND, Have a nice day!
#POIDH, pictures or it didn’t happen. Bij ongeloof
#PRT, Please Retweet
#F2F / FTF, Face to face
#IIRC, If I remember correctly
#IRL, In real life
#LT of #PT, last tweet or previous tweet. Je refereert naar je vorige tweet
#JK, Just kidding
#LRT, last retweet
#LOL, Laugh out loud
#ROFLMAO, Rolling on the floor laughing my ass off
#LMIRL, Let’s meet in real life
#QOTD, Quote of the day
#OOTD
#TT, Trending topic
#FF, Follow Friday, het aanbevelen van andere mensen waarmee jij twittert, getweet op vrijdag
#TBT, Throwback Thursday. Voor je mooie en minder mooie herinneringen
#Twunch en #Tworrel, offline samenkomen met andere #tweeps (twitteraars)    
#twexit, Het afsluiten van je dag op twitter. Zoals, “ciao, tot morgen

Deze afkortingen worden zowel op Twitter als op Instagram veel gebruikt. Het arsenaal aan hashtags op Instagram is nog veel groter. Wil je daar je ge’like’ halen, dan heeft het overmatig gebruik van hashtags als #lb (like jij mij, dan like ik jou?) en #cb (plaats een comment onder mijn foto, dan doe ik dat bij jou) zeker zijn effect. Of je daar nou zo blij van moet worden is een ander verhaal. Want met echt ‘engagement’ heeft dit natuurlijk niets meer te maken. Onderstaande test op mijn eigen Instagram account laat zien dat door hashtags als #lb, #cb, #fashiontips #ootd #likeforlike de ‘likes’ bij je foto de hoogte in schieten.

Een techniek die in de wereld van jongeren, fashionista’s en lifestylebloggers extreem fanatiek wordt toegepast.
Een paar jaar geleden voerde LinkedIn het gebruik van hashtags ook in. Maar ze zijn er weer vrij snel mee gestopt. Best jammer, want als er ergens veel relevante, en sterk inhoudelijke content wordt gedeeld, dan is het LinkedIn wel. 
Gebruik hashtags daarom vooral voor hun effectiviteit. Niet voor jouw populariteit. Want te veel keert zicht onherroepelijk tegen je. 

#Twexit!

Nog vragen of suggesties?
Shoot!
— Anke van Oosterhout