CONTACTEER ONS

Heb je een vraag over onze diensten?
Wil je dat we je contacteren voor een afspraak?

Laat dan hier je gegevens achter en we laten je ze snel mogelijk iets weten!

Tot snel,
Anke & Jarno 

24 Schapenbaan
Asse, Vlaanderen, 1731
Belgium

C Moore, because there's more than meets the eye.... Digitale Coaching, Creatie, Content & Communicatie.

Nieuw werk dankzij ‘jij als merk’!

Alle nieuws over sociale media, content marketing, ...

C Blog is de blog van C Moore. Hier vind je alle nieuws, tips & tricks over sociale media, content marketing, SEO en veel meer.

 

Nieuw werk dankzij ‘jij als merk’!

Anke van Oosterhout

De arbeidsmarkt is competitiever dan ooit. Enerzijds klagen werkgevers dat ze hun ‘witte raaf’ niet vinden en lijkt de ‘war for talent’ te blijven voortduren. Anderzijds zitten werkzoekenden in een constante battle omdat de stapels cv’s die HR Managers ontvangen met de minuut groeien. Door deze concurrentie is het dus een must jezelf te onderscheiden van anderen. Dan kan op heel veel manieren, maar waar heb je een beter podium met een scherpere spotlight dan op Social Media?

Als je nu denkt ‘Hoezo Social Media? LinkedIn is prima, maar de rest is privé?’ snap ik je punt. Natuurlijk heb jij het recht om je privéleven los te zien van je zoektocht naar een job. Maar je hebt die accounts nu toch, of je overweegt ze, dus je profileert jezelf hoe dan ook. En dat is weinig privé te noemen. Zelfs met een slotje op jouw Twitter-account weet je nooit wie een screenshot maakt van impulsieve tweets met een gepeperde mening. Maar bewustwording en kennis hoe je deze netwerken positief inzet kan jou wel eens dé job van je leven bezorgen.  

Recruiters searchen dieper dan ooit. Zetten massaal e-recruitment in om die schaarse ‘witte raaf’ te vinden. Dus Social Media kan je kans op die leuke job zowel vergroten als verkleinen. Het hangt er gewoon van af hoe jij jezelf als merk neerzet. Als recruiters iemand afwijzen vanwege hun Social Media uitstraling gebeurt dit zonder je te melden. En jij blijft gissen naar de reden van afwijzing. Tja, kijken mag, maar verwerken niet. De wetgeving over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer staat het opzoeken en raadplegen van online gegevens toe. Enkel de verwerking van de verzamelde gegevens is in de meeste gevallen betwistbaar.

Wanneer gaat het nou mis?

  • Als je LinkedIn account afwijkt van je gemailde cv en je dus op één van de twee de waarheid niet spreekt

  • Als je op sociale netwerken communiceert met taalfouten of in zwak taalgebruik

  • Als je negatieve uitlatingen post over vorige werkgevers

  • Als er ongepaste foto’s of commentaren op je Facebook of Twitter staan.

  • Als je discrimineert of te veel politieke kleur laat zien

Voelt het een beetje ongemakkelijk dat jouw toekomstige werkgever in deze materie duikt? Zo fout als het voelt is het eigenlijk niet. Jij checkt toch ook het Twitter-account of de LinkedIn Company page van het bedrijf waar je gaat praten? Heb je een blind date? Daar is Google! En wie scrollde nog nooit door de Facebookcontacten van zijn prille geliefde? We screenen allemaal!

Dus laat ze maar fijn screenen. Jij bent voorbereid! En hebt niets te verbergen. De vraag is; wanneer krijg je die leuke job wel? Natuurlijk zijn de gesprekken, je ervaring, je opleiding, je zachte competenties, het buikgevoel van de HR Manager, de testresultaten en nog een hoop andere factoren doorslaggevend. Maar als je volgende tips meeneemt in je personal branding is de kans groot dat je merk zo goed staat dat je jezelf mag komen verkopen in een eerste gesprek:

  • Toon consistentie en authenticiteit op al je profielen, elk met hun eigen ‘tone of voice’.

  • Laat jouw netwerk weten dat je een nieuwe job zoekt

  • Neem actief deel aan conversaties op Twitter of groepsdiscussies op LinkedIn over jouw vakgebied

  • Het schrijven van blogs werkt!

  • Ben positief

  • Vraag ‘recommendations’ aan vroegere klanten, leveranciers en werkgevers op LinkedIn

  • Maak je profielen visueel aantrekkelijk

  • Laat de persoon achter je accounts zien

  • Ben vindbaar, dus geen nicknames

  • Zoek actief naar jobs op LinkedIn, maar ook op Twitter

  • Gebruik kanalen als Pinterest om de visuele kant van jouw zoektocht in te zetten

  • Zorg voor een gezonde ‘cross’ tussen de verschillende kanalen

Je zult zien dat Social Media op termijn gaat renderen in je zoektocht. Als je maar jezelf blijft. Authenticiteit is zo belangrijk in het sollicitatieproces. Als mensen je leuk vinden op Social Media is dat fijn. Maar als ze je vertrouwen, heb je die job!

 

  Hulp nodig met je Personal Branding? Bekijk onze opleidingen of neem contact met me op! anke@cmoore.be
Hulp nodig met je Personal Branding? Bekijk onze opleidingen of neem contact met me op!
— Anke van Oosterhout