CONTACTEER ONS

Heb je een vraag over onze diensten?
Wil je dat we je contacteren voor een afspraak?

Laat dan hier je gegevens achter en we laten je ze snel mogelijk iets weten!

Tot snel,
Anke & Jarno 

24 Schapenbaan
Asse, Vlaanderen, 1731
Belgium

C Moore, because there's more than meets the eye.... Digitale Coaching, Creatie, Content & Communicatie.

Hebben sociale media een effect op je positie in Google?

Alle nieuws over sociale media, content marketing, ...

C Blog is de blog van C Moore. Hier vind je alle nieuws, tips & tricks over sociale media, content marketing, SEO en veel meer.

 

Hebben sociale media een effect op je positie in Google?

Jarno Koopmans

Het antwoord: ja en nee. Dit antwoord zaait wellicht meer verwarring. Laat mij daarom het één en ander verduidelijken in deze blogpost.

We beginnen met de 'nee'.

Na eerdere uitlatingen van Google ging de SEO-wereld, SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie, er jaren vanuit dat zogenaamde ‘social signals’ een belangrijke rol spelen in het het bepalen van je positie in Google. Met ‘social signals’ worden zaken bedoeld die je authoriteit en invloed weergeven op sociale media zoals het aantal fans op facebook of het aantal volgers op twitter.

Maar vorig jaar werd door Matt Cutts van Google dan weer ontkend dat deze ‘social signals’ een rol spelen in het Google-algoritme (vanaf 00:25)

Ok dat is dan duidelijk, het antwoord is ‘nee’. Niet helemaal... het aantal fans en volgers speelt dan wel geen rol maar sociale media kunnen nog op andere manieren een invloed hebben.

En dan nu de ‘Ja’

Op welke manier spelen social media dan wel een rol? Wel als je goed luistert naar wat Matt Cutts zegt in bovenstaande video dan hoor je dat hij zegt dat social media websites net zoals alle andere websites bezocht worden door Google en zo opgenomen in de zoekmotor.

Facebook and Twitter pages are treated like any other pages in our web index, and so if something occurs on Twitter or occurs on Facebook and we’re able to crawl it then we can return that in our search results.
— Matt Cutts, Google

Dit wil zeggen dat Google links kan volgen die geplaatst worden op sociale media. Dus met een origineel artikel dat veel gedeeld wordt op verschillende sociale media, creëer je een heleboel links vanuit die sociale media naar het betreffende artikel. En het aantal links naar een pagina is één van de elementen die een rol spelen in de positie binnen Google.

Dit bevestigt nog maar eens het belang van originele inhoud die reactie losweekt bij je fans en volgers. Niet enkel zorgt deze inhoud voor extra verkeer vanuit sociale media, het heeft ook een positief effect op je positie in Google.

Een bijkomend effect van het feit dat Google sociale media indexeert zoals andere websites is dat profielpagina’s op sociale media ook geïndexeerd worden. Dit zorgt ervoor dat bij een zoekopdracht op je merknaam/bedrijfsnaam je prominent aanwezig bent op de eerste resultatenpagina van Google, niet enkel met je eigen website maar ook met je profielpagina op sociale media.

Als je een profiel hebt op Google+ kan dit bij een zoekopdracht op je merknaam voor een extra weergave zorgen rechts van de zoekresultaten. Het profiel kan via die weg gevolgd worden en het meest recente bericht:

Maar niet enkel in Google....

Nee, sociale media hebben zelf ook een zoekmachine. En deze wordt steeds vaker gebruikt. Iemand die bijvoorbeeld binnen twitter de hashtag #marketing volgt kan via deze weg in  contact komen met bedrijven die over dit onderwerp schrijven en diensten aanbieden. Hetzelfde geldt voor meer visuele sociale media zoals Pinterest en Instagram.

Samengevat

Sociale signalen zoals fans en likes hebben geen invloed op je positie in Google. Een goede aanwezigheid op verschillende sociale media met originele inhoud die aanzet om te delen zorgt daarentegen wel voor een betere positie in Google. En niet enkel in Google maar ook binnen die sociale media zelf.

Jarno Koopmans


View Jarno Koopmans's profile on LinkedIn