CONTACTEER ONS

Heb je een vraag over onze diensten?
Wil je dat we je contacteren voor een afspraak?

Laat dan hier je gegevens achter en we laten je ze snel mogelijk iets weten!

Tot snel,
Anke & Jarno 

24 Schapenbaan
Asse, Vlaanderen, 1731
Belgium

C Moore, because there's more than meets the eye.... Digitale Coaching, Creatie, Content & Communicatie.

Instagram of Pinterest?

Alle nieuws over sociale media, content marketing, ...

C Blog is de blog van C Moore. Hier vind je alle nieuws, tips & tricks over sociale media, content marketing, SEO en veel meer.

 

Instagram of Pinterest?

Anke van Oosterhout

Na een training ‘Company Branding via Social Media’ krijg ik vaak dezelfde vraag. “Op elk sociaal netwerk aanwezig zijn kost veel tijd. Gebruik ik voor het visuele stuk van mijn Social Media strategie beter Pinterest of Instagram?”.

Beiden zijn snel groeiende sociale media voor visuele content. Instagram overtroeft met 400 miljoen gebruikers Pinterest met haar 100 miljoen gebruikers. Ook in activiteitsgraad scoort Instagram beter dan Pinterest. Volgens onderzoek in Nederland (Newcom Research in 2014) checkt 38% van de Nederlandse Instagram gebruikers dagelijks zijn account ten opzichte van 12% van de Pinterest gebruikers. Wat waarschijnlijk redelijk gelijk in percentage naar België door te trekken is. Maar jouw keuze hangt natuurlijk niet enkel af van deze aantallen.  

Wie veel op deze netwerken vertoeft, zal zeggen dat ze niet met elkaar te vergelijken zijn. Op Instagram post je als persoonlijke gebruiker foto’s die je meestal zelf maakt. Foto’s over je eigen leven. Een selfie, een ussie, blote voetjes op het strand, een zonsopgang, een bordje lekker eten. Beelden waarvan je in eerste instantie voor je bedrijf zou denken, wat moet ik daar dan mee? Maar Instagrammers gebruiken in hun enthousiaste foto’s vaker jouw producten of merknaam dan je zou vermoeden. Check maar eens! En op dit platform is het helemaal niet vreemd om als onbekende ondernemer, of zelfs mogelijke nieuwe werkgever, te reageren. Er hangt namelijk een sterke ‘comment & like cultuur’ op Instagram. Los, toegankelijk en positief!

Terwijl het op Instagram voornamelijk om persoonlijke foto’s gaat worden op Pinterest bestaande beelden gedeeld. Dat kunnen beelden van jouw website of webshop zijn. Op ‘moodboards’, ter inspiratie. De voorbereiding van een trouwfeest, een verbouwing, mooie schoenen, kunst, architectuur. En nog veel meer dan wat de aangeboden categorieën op Pinterest doen vermoeden. Maar zelden tot nooit de foto’s van een eigen huis, of eigen trouwfeest. Hier hoop je als zakelijk account dat mensen jouw ‘pins’ gaan repinnen of bewaren onder hun ‘vind ik leuks’. Een commentaar plaatsen onder een beeld van iemand, is hier veel ongebruikelijker dan op Instagram. Dus veel minder engagement. Maar het grote voordeel is dat zo’n beeld ook weer vanzelf doorklikt naar jouw site, als het van daaruit is gepind. Zorg dus voor pinbuttons op jouw eigen site of webshop, als je besluit Pinterest zakelijk in te zetten.

Een voordeel van Instagram is dat het zeer eenvoudig is en weinig tijdsintensief. Neem op de leuke momenten van je werkdag snel een foto en gooi en hem met een mooie filter op het net. En luister goed wat er over je merk of productengroep gepost wordt. Instagram is ook gemakkelijk te integreren met Facebook. Pinterest vraagt om een sterk groeiende account te worden iets meer werk van je, maar in een zakelijke context is het wel gemakkelijk dat het op desktop werkt. Instagram werkt voor ‘posten’ enkel op mobiele apparaten.

Dit zijn de feiten. Nu mijn persoonlijke mening. En die is dat in de meeste gevallen de twee elkaar perfect aanvullen. Instagram geeft een echte sfeer weer. Wissel met je zakelijke account sfeerbeelden achter de schermen af met quotes, zakelijke presentaties, events en foto’s van medewerkers in actie. Pinterest leent zich dan weer veel beter voor ‘how to’ verhalen, blogs en foto’s van je producten. En voor het delen van beelden die niet noodzakelijk de jouwe zijn. Pinterest leent zich ook beter om bezoekers naar je website te trekken, want die conversie krijg je op Instagram alleen voor elkaar als je vanuit een foto verwijst naar de url in je bio.

Beiden zijn gemakkelijk doorzoekbaar door hashtags, dus een goede manier om te beslissen is om jouw merknaam, bedrijfsnaam of producten te doorzoeken. En beoordeel welke beleving het best bij jouw cultuur past.

Zou je meer willen weten over de voordelen van Instagram of Pinterest of twijfel je over de juiste strategie voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met me op.
— Anke van Oosterhout