CONTACTEER ONS

Heb je een vraag over onze diensten?
Wil je dat we je contacteren voor een afspraak?

Laat dan hier je gegevens achter en we laten je ze snel mogelijk iets weten!

Tot snel,
Anke & Jarno 

24 Schapenbaan
Asse, Vlaanderen, 1731
Belgium

C Moore, because there's more than meets the eye.... Digitale Coaching, Creatie, Content & Communicatie.

E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?

Alle nieuws over sociale media, content marketing, ...

C Blog is de blog van C Moore. Hier vind je alle nieuws, tips & tricks over sociale media, content marketing, SEO en veel meer.

 

E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?

Jarno Koopmans

Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld?

Is trop te veel?

Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vallen in de massa aan e-mails. Maar is dat zo? Wat zeggen de cijfers?

Wel, volgens een onderzoek Symantec is in juni van dit jaar wereldwijd de hoeveelheid spam voor het eerst in 10 jaar onder de 50% gezakt. Dit is nog altijd veel maar een pak lager dan in 2010 toen bijna 90% van alle e-mailverkeer spam was.

Naast de daling spam is ook een stuk van de digitale communicatie tussen mensen verschoven naar Instant Messaging (IM) met apps zoals Facebook messenger en Whatsapp.

Ik ga te ver als ik de mailbox van vandaag een oase van rust zou noemen, maar het is er alleszins wat rustiger geworden. Dit biedt kansen voor e-mail marketing!

Mobiele revolutie

De mobiele revolutie zorgt voor een revival van e-mail. Vandaag worden al meer dan 50% van de e-mails gelezen op een smartphone.

Dit in combinatie met het feit dat op een smartphone nieuwe e-mails ook meer ‘gepusht’ worden. Afhankelijk van je toestel en de e-mailapp die je gebruikt krijg je een alert bij een nieuwe e-mail of wordt het aangegeven met het befaamde rode bolletje op iPhone.

Het is daarom ook cruciaal om net als je website je e-mails ‘responsief’ te maken, wat wil zeggen dat  ze goed leesbaar en mooi worden weergegeven op smartphones.

E-mail vs sociale media

Hierbij de resultaten van de battle:

  • Er zijn 3 keer meer e-mailaccounts dan facebook- en twitter-accounts samen.
  • Bij een facebook-post zien ongeveer 6% van je fans deze boodschap, e-mails hebben een gemiddelde open ratio van 20-30%.
  • Een tweet heeft een click-ratio van ongeveer 0,5%, een e-mail tussen de 3-8%.
  • Volgens de Direct Marketing Association heeft e-mail een Return-on-investment (ROI) van 4300%

And the winner is… wel het hoeft geen of-verhaal te zijn, e-mail en sociale media kunnen elkaar juist versterken. Het zijn twee aparte kanalen met elk hun sterktes en zwaktes, samen maken ze je digitale communicatie beter.

Dus mailboxen zitten niet overvol, smartphones ‘pushen’ e-mails naar de gebruiker en als kanaal kan e-mail sterke cijfers voorleggen. E-mail is springlevend! Op één voorwaarde: de e-mails die je stuurt, of het nu een nieuwsbrief is of een promotionele e-mail, moeten goed zijn.

Enkele tips voor een goede e-mail

  1. De kwaliteit van je database:
    zorg voor een kwalitatieve database, dit doe je eerst en vooral door je e-mail enkel te sturen naar de mensen die zich expliciet hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief of e-mailcommunicatie, wat trouwens legaal verplicht is. Voldoe ook aan de inhoudelijke verwachtingen die je schept bij de inschrijving. En tenslotte is het belangrijk om je database te onderhouden door inactieve of e-mailadressen die lange tijd niet meer geklikt hebben te verwijderen.

  2. De kwaliteit van je boodschap:
    Maak de inhoud van je e-mail interessant, zorg voor meerwaarde. Eens dat de ontvanger een meerwaarde heeft ervaren zal hij jouw e-mail vaker openen. Dit bepaalt ook of hij al dan niet zal klikken naar je website. De boodschap moet relevant zijn voor de je e-mailijst en personaliseer waar mogelijk.

  3. De onderwerpregel:
    Zorg voor een sterke onderwerpregel. De eerste 35 karakters van de ‘subjectline’ zijn zichtbaar in alle e-mailprogramma’s op desktop en smartphone. In dit kort stukje tekst moet je de nieuwsgierigheid van de ontvanger wekken en dit bepaalt vaak of je e-mail al dan niet wordt geopend.

  4. Het design:
    Naast de onderwerpregel moet de essentie van je e-mail duidelijk zijn helemaal bovenaan, je hebt maar enkele seconden om te scoren. Hou ook het design eenvoudig en duidelijk, een design dat zich aanpast aan mobiele schermen en met duidelijk klikbare knoppen en beelden voor toestellen met een aanraakscherm.

  5. En tenslotte: test, leer, test opnieuw en blijf leren!

Voor ons als C Moore voldoende redenen dus om ook zelf met een nieuwsbrief te starten, schrijf je hier in voor een maandelijkse update rond social media, SEO, content marketing en veel meer: 

 
 
Neem contact op met Jarno Koopmans als je meer wil weten over e-mailmarketing.
Meer weten over e-mail marketing? Of een andere vraag voor C Moore? Neem hier contact met ons op!
— Jarno Koopmans